۱۴۰۱.۰۶.۰۱
مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری با تأکید براینکه طراحی بازار و انگیزه‌های اقتصادی در مسیر تربیتی نوجوان در جشنواره «استاپ موشن» خدشه وارد می‌کند، گفت: برگزاری شش رویداد استانی برای این جشنواره کار بسیار بزرگ و سختی است که نیازمند تدابیر پیش‌بینی شده دارد. به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، نشست شورای سیاست‌گذاری رویداد «استاپ موشن» عصر امروز (دوشنبه، 31 مرداد) در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد. مشرقی: گمشده نظام تعلیم و تربیت مسئله خلاقیت است در ابتدا، «محسن مشرقی» تهیه کننده استاپ موشن درباره تفاوت این رویداد با جشنواره‌های استاپ موشن اظهار داشت: اولین تفاوت این جشنواره با سایر جشنواره‌ها را می‌توان در انتخاب نوع مخاطب آن دانست چراکه مخاطب این جشنواره قشر نوجوان و دانش‌آموز است و تمام طراحی‌های نویی که برای آن رقم خورده است براساس میل مخاطب صورت گرفت است. وی خلاقیت را خلأ زیست‌بوم نوجوان دانست و با تأکید براینکه گمشده نظام تعلیم و تربیت امروز مسئله خلاقیت است، گفت: یکی از دستاوردهای این جشنواره برای مخاطبان اصلی که نوجوان است خلاقیت خواهد بود و دستاورد بعدی مورد انتظار آموزش کار تیمی به نوجوانان است که آن نیز خلأ نظام تعلیم و تربیت به شمار می‌آید که در جشنواره مورد تأکید است بخاطر همین ما در جشنواره به کارهای تیمی ارزش خواهیم داد و افراد را به حضور تیمی در جشنواره ترغیب می‌کنیم. مشرقی با بیان اینکه خیلی مهم است مخاطب نوجوان به تولید محتوای استاپ موشن بپردازد، تصریح کرد: در این جشنواره انتظار نداریم تنها افرادی که سابقه تولید کار خوب و حرفه‌‌ای دارد شرکت کنند بلکه علاقه‌مندیم افرادی که در این زمینه تازه‌کار هستند شرکت گسترده داشته باشند و پیش‌بینی حضور آن‎ها در رویداد صورت گرفته تا وارد فرایند شوند و کار کنند. این تهیه کننده استاپ موشن خاطرنشان کرد: این جشنواره صرفاً محصول‌محور نیست درحالی که در جشنواره‌ها حرفه‌ای‎ها رتبه‌های برتر را شامل می‌شوند درحالی که در این رویداد اصالت برمحصول نیست و اگر بخواهیم سه‌گانه محصول، فرایند و انسان یا تولید کننده را تعریف کنیم، در اینجا برای ما اصالت با فرد و تولید کننده و فرایند است. از طرفی رقابت در مسیر جشنواره برایمان مهم است لذا این رویداد مسیر رشد و حرفه‌ای شدن تازه‌واردها خواهد بود و انتظار داریم حاصل این جشنواره در آینده شکل‌گیری استودیوها و شرکت‌های تولید انیمیشن و استاپ موشن در کشور باشد بخاطر همین عنوان جشنواره از این رویداد حذف شد و عنوان «مسیر رقابتی استاپ موشن» انتخاب شد. وی از طراحی رویدادهای استانی و برنامه‌های مجازی برای این اتفاق خبر داد و با تأکید براینکه افراد تازه کار می‎‌توانند از طریق آموزش‌های تولید شده ساخت استاپ موشن رشد کنند، گفت: افراد می‌توانند این آموزش‌ها را از طریق سایت جشنواره دانلود کنند و از طریق آن آموزش و رشد پیدا کنند و اگر سابقه‌ای ندارند، تمرین کنند. مشرقی از طراحی شش رویداد برای جشنواره «مسیر رقابتی استاپ موشن» خبر داد و گفت: این رویدادها در شهرهای مشهد، تهران، اصفهان، قزوین، کاشان و جنوب استان کرمان طراحی شده است. این شش رویداد به صورت تیمی است و دانش‌آموزان آموزش خواهند دید تا به تولید یک اثر منجر شود. این تهیه کننده استاپ موشن در توضیح سایت این جشنواره به تشریح بخش بازارگاه پرداخت و گفت: در این بخش سایت یک‌سری پروژه‌ها تعریف شده است چراکه افراد که قشر دانش‌آموز می‌باشند پس از فراگیری مهارت‌های رسانه‌ای همواره با چالش سوژه روبرو هستند بخاطر همین ما پروژه‌هایی را به عنوان سوژه درج کرده‌ایم که قصد داریم این بازارگاه در ادامه جریان تولیدمحتوا را رقم بزنند. مجموعه‌های دولتی و خصوصی مختلف می‌توانند در این سایت سفارش استاپ موشن درج کنند تا دانش‌آموزان با هزینه‌های کم آن را بسازند چراکه استاپ موشن یک کار هزینه‌بردار است که تیم‌های کمی مشغول فعالیت هستند لذا ما با این کار تیم‌های آموزشی و بازاری مستمر را شکل خواهیم داد. وی درباره کارگاه نهایی این رویداد گفت: تیم‌ها در کارگاه نهایی قرار است پروژه‌های خرده شده‌ی مختلفی را از یک کلان پروژه که برگرفته از کتاب‌های سرگذشت استعمار است، سوژه‌های مختلف داشته باشند و تولید اثر صورت گیرد که امیدواریم این رویداد زمینه‌ساز شرکت‌ها و مجموعه‌های تولید استاپ موشن باشد. مافی: قدم‌های بلندی برای استاپ موشن درنظر گرفته شده است در ادامه، «امیررضا مافی» مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری به برگزاری دوره اول جشنواره استاپ موشن در حوزه هنری تهران اشاره کرد و با تأکید براینکه استاپ موشن از هنرهای مهم عرصه انیمیشن است که وجه آرتیستیک بر صنعتی بودن آن غلبه دارد، افزود: استاپ موشن به واسطه‌ دقت‌نظری که باید در مسیر تولید آن داشت بسیار برای نوجوانان مهم است چراکه از تکنیک‌های انیمیشن بهره می‌گیرد و صرفاً صنعتی نیست و خلاقیت در آن موثر است. وی به اهداف پیش‌بینی شده رویداد جشنواره استاپ موشن اشاره و خاطرنشان کرد: وقتی درباره یک ساحت از انیمیشن صحبت می‌کنیم که مربوط به استاپ موشن است باید فراخوانی که برای جذب و فعالیت دانش‌آموزان و مخاطبین صورت می‌گیرد بسیار گسترده باشد. مافی به تجربه برگزاری رویداد «رویازی» و «جایزه پؤوهش سال سینمای ایران» پرداخت و با بیان اینکه در این رویدادها خلاهایی را در مسیر تجربه کرده‌ایم که باید پیش‌بینی لازم را برای آن تدارک دید، خاطرنشان کرد: هر رویداد و جشنواره‌ای بحث‌هایی فنی دارد که دبیرخانه را درگیر خود می‌کند و همین درگیری‌ها باعث غفلت از ماموریت‌های اصلی آن می‌شود. مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری تدارک رویدادهای مختلف استانی برای یک رویداد تازه شکل گرفته را سخت دانست و گفت: برگزاری شش رویداد استانی کار بسیار بزرگ و سختی است که نیازمند تدابیر پیش‌بینی شده لازم است تا روند رویداد با سرعت پیش برود چراکه قدم بلندی پیش‌بینی شده است. وی اصالت داشتن نیروی انسانی در حوزه هنری را مورد تأکید قرار داد و گفت: البته تربیت سازوکار متفاوتی با آموزش دارد یعنی ما صرفا با ساخت یک‌سری ویدیو مسیر تربیت را پیش نرفته‌ایم چراکه مسیر تربیتی دارای یک زیست خاص است که در اهداف کلان این جشنواره باید این فرایند تربیتی را پیش‌بینی کنیم چون مسیر مهمی است و معتقدم ساختن انسان و جوان یک کار پیچیده و سختی است که در یک رویداد با ظرفیت کم بهخ راحتی رقم نمی‎‌خورد. مافی با تأکید براینکه مسیر تربیتی جشنواره استاپ موشن برای نوجوان نباید به سمت یک فعالیت اقتصادی سوق داده شود، گفت: اگرچه آموزش کسب درآمد برای نوجوان مناسب است اما اینکه یک فعالیت انجام بگیرد و آرمان نوجوان را تبدیل به مباحث اقتصادی کند به فرایند تربیت او آسیب می‌زند لذا طراحی بازار و انگیزه‌های اقتصادی در مسیر تربیتی نوجوان در جشنواره «استاپ موشن» خدشه وارد می‌کند و باید درباره آن فکر بیشتری صورت گیرد. در ادامه این نشست، فرایند جشنواره «مسیر رقابتی استاپ موشن» که توسط حوزه هنری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و کارشناسان این حوزه نظراتی را پیرامون آن مطرح کردند. انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha